Innovatie | Achter de innovatie
Dyson voert zijn meest omvangrijke wereldwijde haarstudie uit, waarbij misvattingen over haarbeschadiging en ongezonde stylinggewoonten worden onthuld
Het wereldwijde onderzoek van Dyson bouwt voort op de tien jaar aan kennis over haarwetenschap van ons team van ingenieurs en geeft meer inzicht in de stylinggewoonten en -opvattingen van consumenten.
Dyson maakt de resultaten bekend van hun wereldwijde haaronderzoek[1] waarin de opvattingen van consumenten, wereldwijde haarprofielen, percepties over de gezondheid van haar en stylinggewoonten werden onderzocht. Inzicht in haartypes en het behoud van de gezondheid van het haar staan aan de basis van onze onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden. In de afgelopen tien jaar hebben ingenieurs en wetenschappers van Dyson geïnvesteerd in haarlaboratoria over de hele wereld. We blijven experimenteren en testen om apparaten te leveren die het haar beter stylen en schade door blootstelling aan hoge temperaturen beperken.
Onze nieuwe wereldwijde haarstudie is niet alleen gebaseerd op onze uitgebreide expertise op het gebied van haarwetenschap, maar geeft ook meer inzicht in consumentengewoonten en -opvattingen op het gebied van haar.
Kan beschadigd haar gezond haar zijn?
Uit het onderzoek, waaraan werd deelgenomen door 23.000 respondenten uit 23 markten[2] over de hele wereld, blijkt dat 70% van de mensen vindt dat ze beschadigd haar hebben. Roos, haaruitval en grijzend haar zijn de grootste zorgen. Interessant genoeg vindt een vergelijkbaar percentage (67%) dat hun haar gezond is, ondanks dat het beschadigd is. Respondenten uit NOORD-AMERIKA zijn het meest van mening dat ze gezond haar hebben (80%), gevolgd door EMEA (68%) en APAC (58%).
“Roos, haaruitval en grijzend haar zijn geen vormen van haarschade, maar problemen met de hoofdhuid en de haargroei. Haarbeschadiging verwijst naar de afbraak van de haarschubben en haarcortex, wat ertoe kan leiden dat het haar gaat pluizen, er dof uitziet of breekt. De beste manier om het haar gezond te houden is blootstelling aan oorzaken van schade te voorkomen of te beperken. Dit omvat extreme hitte waardoor het haar zwakker wordt en gevoeliger voor breuk en gespleten haarpunten.”
-Rob Smith, Dyson Senior Principal Hair Scientist
Overal ter wereld wordt gezond haar beschreven als glanzend (36%) en glad (29%) en gekoppeld aan een gezonde hoofdhuid (26%). De haarwetenschapskennis van Dyson toont aan dat gezond haar licht reflecteert. Hoge temperaturen kunnen ertoe leiden dat er kleine poriën ontstaan in de haarstrengen. Ze verstrooien het licht in alle richtingen waardoor het haar minder glanst.
Consumenten schudden na de pandemie de stylingblues van zich af
De pandemie had invloed op ieders leven. In dit onderzoek werd getracht inzicht te krijgen in de impact van de COVID-19-lockdowns op stylinggedrag, was- en stylinggewoonten, hoe lang kapsels mooi blijven, redenen voor styling en de impact van het weer op stylinggedrag. 6 op de 10 mensen wereldwijd gaf aan andere haarstylinggewoonten te hebben gehanteerd tijdens de pandemie, maar 20% keerde terug naar hun oude routine. De leeftijdsgroep van 18 tot 29 jaar geeft aan dat hun stylinggedrag veranderde tijdens COVID-19, maar 20% keerde terug naar de oude routine. Ze wassen het haar minder vaak (14%), stylen hun haar minder vaak (23%) maar gebruiken meer haarproducten (6%), vergeleken met andere leeftijdsgroepen.
Was je haar niet te vaak
Uit het onderzoek bleek dat 8 op de 10 respondenten hun haar elke dag of om de twee dagen wast. Er is een lichte tendens om het haar 's avonds te wassen, vooral in APAC, met de hoogste scores in Taiwan (84%) en Japan (81%). In Noord-Amerika wassen mensen vaak 's ochtends hun haar.
“Hoe vaak je je haar wast, hangt af van je haartype, activiteiten en omgeving. Te vaak wassen kan zeer schadelijk zijn, omdat de natuurlijke oliën van de hoofdhuid worden verwijderd en het haar droog wordt. Over het algemeen geldt dat hoe vetter je haar of hoofdhuid is, hoe vaker je het kunt wassen. Steil haar kan slap aanvoelen als gevolg van de ophoping van olie, terwijl golvend en krullend haar en kroeshaar olie absorbeert en minder vaak gewassen hoeft te worden. Gebruik shampoos die geschikt zijn voor jouw haartype en zacht zijn voor de hoofdhuid. Houd rekening met de mate van vervuiling in je omgeving en spoel vuil ook uit het haar, aangezien een combinatie van vervuiling en ultraviolette elementen meer haarbeschadiging kan veroorzaken.“
-Smith
Steilere kapsels hebben de voorkeur
Als het op stijl aankomt, gaat de algemene voorkeur uit naar steilere kapels (36%), gevolgd door een midden- of zijscheiding (31%). Ongeacht of er een elektrisch haarstylingapparaat of stylingproduct wordt gebruikt, stylen respondenten hun haar meestal 's ochtends, terwijl sommigen ervoor kiezen om het kapsel overdag op te frissen. Als meest voorkomende redenen voor het stylen van haar worden genoemd: afspraak met vrienden/uitgaan (33%) of naar het werk gaan (33%), waarbij beide meer aanwezig zijn in APAC (respectievelijk 41% en 43%). Vooral in Noord-Amerika en EMEA is het de gewoonte om het haar altijd te stylen.
Meest gebruikte stylingproducen vs gbruiksfrequentie
Standaardconditioner is het meest gebruikte haarproduct. Ongeveer de helft van de respondenten in alle regio's gebruikt dit product. Op de tweede plaats staat haarserum/olie (43%), dat het meest wordt gebruikt in APAC en het minst in EMEA. Op de derde plaats staan producten/sprays die het haar in model houden (wereldwijd 39%). Ze worden het meest gebruikt in Noord-Amerika (44%).
Ook werd de gebruiksfrequentie onderzocht en hieruit bleek dat haarproducten zoals haarlak, vochtinbrengende producten, glansversterkers en standaardconditioners het meest worden gebruikt, minstens 3-4 keer per week. Voor alle producten geldt dat het gebruik het hoogst is in APAC en Noord-Amerika, en het laagst in EMEA. De meeste producten worden vóór het stylen gebruikt.
Haarstyling voor mannen
Het wereldwijde haaronderzoek gaf ook inzicht in de haarstylinggewoonten van mannen. Ze verschillen enigszins van die van vrouwen. Mannen wassen hun haar vaker elke dag (49% vs. 32%) en wassen hun haar 's ochtends (38% vs. vrouwen 33%). Ze beschrijven hun haar ook vaker dan vrouwen als niet beschadigd (35% vs. 24%). Mannen stylen hun haar over het algemeen 's ochtends en de belangrijkste reden hiervoor is dat ze naar hun werk gaan (mannen 38% vs. vrouwen 33%).
Een interessante ontdekking is dat hoewel vrouwen vaker meer stylingproducten bezitten of gebruiken dan mannen, mannen deze producten vaker gebruiken. Vrouwen gebruiken vaker hittebeschermingsproducten vóór het stylen (83%), terwijl mannen vaker hittebeschermingsproducten gebruiken na het stylen (48%). Deze hogere frequentie hangt samen met het feit dat mannen zich minder zorgen maken over beschadiging door hoge temperaturen (50% versus 62%). Ze zijn ook minder vaak de enige gebruikers van hun elektrische apparaten (49% vs. 63%) en gebruiken vaker de producten van een ander (8% vs. 3%).
Alles over haar
INFO OVER HET DYSON WERELDWIJDE HAARONDERZOEK 2022
De Dyson Global Hair Study 2022 is een 21 minuten durend online interview onder 23.000 respondenten in 23 markten: Verenigde Staten, Canada, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Zweden, Rusland, Turkije, Australië, Vasteland van China, Hong Kong SAR, regio Taiwan, Japan, Zuid-Korea, Singapore, Maleisië, Thailand en Vietnam. Veldonderzoek werd uitgevoerd tussen 29 november 2021 en 21 december 2021.
Discover Dyson
Het laatste nieuws van Dyson
Perscontact
Nederland
- Stuur een e-mail naar pers@dyson.com
Sociale media
- Facebook: facebook.com/dyson
- Instagram: @dyson, @dyson_nl