Algemene voorwaarden Dyson
1. Gebruik van de website
1.1 Deze website, www.dyson.nl, (hierna de "website") is eigendom van en wordt u aangeboden door Dyson B.V. (verder te noemen “Dyson”) te Amsterdam, De Ruijterkade 139, 1011 AC (KvK nummer 34111070). Dyson is een dochteronderneming van Dyson Limited, gevestigd in het Verenigd Koninkrijk.
1.2 De algemene voorwaarden zijn van toepassing op uw gebruik van deze website. De algemene voorwaarden gelden voor iedere aanbieding en iedere overeenkomst die via de website tussen u en Dyson tot stand komt, tenzij er door beide partijen nadrukkelijk schriftelijk is afgeweken van deze algemene voorwaarden.
1.3 Op aankopen die worden verricht via de website zijn ook de Dyson “verkoopvoorwaarden website” van toepassing. Deze kunt u raadplegen onder “verkoopvoorwaarden website”.
1.4 Het is uw eigen verantwoordelijkheid om zorgvuldig om te gaan met uw accountgegevens. Daarnaast heeft u een geheimhoudingsplicht met betrekking tot uw accountgegevens en wachtwoorden voor het gebruik van de Dyson website. Indien u vermoedt dat uw accountgegevens of wachtwoorden voor de website in het bezit van derden zijn gekomen, bent u verplicht dit onmiddellijk aan Dyson door te geven. U dient ervoor te zorgen dat uw accountgegevens volledig en accuraat zijn.
1.5 Dyson aanvaardt geen aansprakelijkheid voor verlies of diefstal van de gegevens in artikel 1.4.
1.6 Dyson zal er zorg voor dragen om de website-informatie zo accuraat en correct mogelijk weer te geven, maar kan niet garanderen dat alle informatie te allen tijde accuraat en up-to-date is. Indien u constateert dat er onjuiste informatie gedeeld wordt kunt u Dyson daarvan op de hoogte stellen.
1.7 U bent zelf verantwoordelijk voor adequate virusbeveiligingssoftware op uw computer, of de computer waar u gebruik van maakt. Dyson staat niet garant voor een website die vrij is van virussen.
1.8 Dyson garandeert niet dat de website te allen tijde volledig beschikbaar is. Dyson kan de toegang tot de website zonder enige kennisgeving opschorten of beëindigen.
1.9 Dyson kan deze Algemene voorwaarden van tijd tot tijd aanpassen. Wij raden u aan deze voorwaarden regelmatig te raadplegen.
2. Verkoopvoorwaarden website
Deze verkoopvoorwaarden zijn herzien op 07-09-2022
Op deze pagina, en de documenten en pagina’s waarnaar expliciet wordt verwezen vanaf deze pagina, wordt u geïnformeerd over Dyson en de juridische voorwaarden (hierna “de voorwaarden”) waaronder de producten van Dyson (hierna “de producten”) op de website www.dyson.nl ("website") worden aangeboden en verkocht.
Deze verkoopvoorwaarden zijn van toepassing op iedere overeenkomst tussen u en Dyson met betrekking tot de verkoop van producten aan u. U wordt verzocht om deze verkoopvoorwaarden nauwkeurig door te nemen en u ervan te verzekeren dat u deze begrijpt, voordat u producten bestelt via de website. Dyson wijst u er op dat, met het bestellen van een of meerdere producten via de website, u er mee instemt dat u gebonden bent door deze voorwaarden en de bijbehorende documenten en pagina’s waar expliciet naar is verwezen.
Dyson biedt u de mogelijkheid en raadt u aan om een kopie van deze verkoopvoorwaarden te printen of op te slaan op uw computer.
Dyson past deze verkoopvoorwaarden van tijd tot tijd aan. Daarom wordt u verzocht om iedere keer dat u voornemens bent om producten te bestellen via de website, deze verkoopvoorwaarden te bestuderen om op de hoogte te zijn van de op dat moment geldende voorwaarden.
Deze verkoopvoorwaarden en iedere overeenkomst tussen u en Dyson zijn opgesteld in de Nederlandse taal, tenzij nadrukkelijk anders overeengekomen.
2.1 Informatie over Dyson
Dyson B.V. is een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 34111070, gevestigd aan de Ruijterkade 139, 1011AC te Amsterdam (Dyson), en is rechthebbende op de website en het handelen van producten via de website van Dyson.
2.2 Voor contactgegevens verwijzen wij u naar de contactpagina op de website: Neem contact met ons op.
3. Producten
3.1 De afbeeldingen van de producten op de website zijn voor illustratieve doeleinden opgenomen. Hoewel Dyson zich uitermate inspant om accurate informatie te verstrekken aangaande grootte, gewicht, capaciteit, afmetingen en kleuren van de producten, kunnen er geringe afwijkingen voorkomen met de door u gekochte producten. Dyson kan niet garanderen dat de weergave van de producten op uw scherm een volledig accurate weergave is van de producten zoals deze worden verkocht.
3.2 De verpakking van de producten kan afwijken van de afbeeldingen op de website.
3.3 Alle producten op de website worden aangeboden onder het voorbehoud van beschikbaarheid. U zult zo snel mogelijk op de hoogte worden gebracht, indien na het plaatsen van de bestelling geconstateerd wordt dat het product niet meer voorradig is. In dit geval zal de bestelling niet verwerkt worden.
4. Gebruik van de website
Het gebruik van de website is, naast deze verkoopvoorwaarden, onderhevig aan de Algemene Websitevoorwaarden. Wij verzoeken u om ook deze voorwaarden grondig te bestuderen, aangezien dit belangrijke voorwaarden zijn, die eveneens op u van toepassing zijn.
5. Hoe gaat Dyson om met uw persoonsgegevens
5.1 Dyson verwerkt uw persoonsgegevens in overeenstemming met het Dyson Privacybeleid.
6. Voor consumenten
Dit artikel 6 is alleen van toepassing indien u een consument bent.
6.1 Indien u een consument bent, kunt u enkel producten via de website bestellen als u ten minste 18 jaar oud bent, of uitdrukkelijke toestemming voor de bestelling heeft gekregen van een wettelijke vertegenwoordiger(s).
6.2 Als consument heeft u onder meer recht op de conformiteit van de producten in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving. Voor meer informatie over uw rechten als consument verwijzen wij u naar de website www.consuwijzer.nl.
7. Voor zakelijke klanten
Dit artikel 7 is alleen van toepassing indien u een zakelijke klant bent
7.1 Indien u geen consument bent, bevestigt u bij het accepteren van deze voorwaarden dat u bevoegd bent om een overeenkomst te sluiten voor degene voor wie u producten bestelt via de website.
Deze voorwaarden en de documenten waarnaar expliciet verwezen wordt, vormen de volledige overeenkomst tussen u en Dyson. Deze overeenkomst treedt in de plaats van alle voorgaande schriftelijke of mondelinge overeenkomsten, beloften, afspraken, garanties, stellingen en overeenstemming tussen u en Dyson met betrekking tot de producten. Aan alle mogelijk eerder genoemde afspraken kunnen geen rechten meer worden ontleend.
8. Hoe komt de overeenkomst tussen u en Dyson tot stand
8.1 Het bestelproces maakt het mogelijk om bestellingen te controleren en aan te passen alvorens het versturen van de bestelling. Om deze reden wordt u verzocht om de tijd te nemen gedurende het bestelproces om iedere pagina te lezen en bij iedere stap uw bestelling te controleren.
8.2 Dit geldt alleen als u een zakelijke klant bent: Nadat u een bestelling heeft geplaatst, ontvangt u een e-mail van Dyson, met daarin de bevestiging dat uw bestelling is ontvangen (de ontvangstbevestiging). Deze e-mail betekent niet dat uw bestelling is geaccepteerd en dient slechts ter kennisgeving. De acceptatie van uw bestelling vindt plaats op de in artikel 8.3 te beschrijven wijze.
8.3 Dit geldt alleen als u een zakelijke klant bent: Dyson bevestigt de acceptatie van uw bestelling door een e-mail naar u te sturen waarin wordt bevestigd dat de producten zijn verzonden (de verzendbevestiging). De overeenkomst komt tot stand op het moment dat Dyson aan u de verzendbevestiging stuurt.
8.4 Indien Dyson een product niet kan leveren, bijvoorbeeld omdat het product niet meer op voorraad of niet meer beschikbaar is, of indien er sprake is van een foute prijsstelling zoals beschreven in artikel 12.5, zult u hierover geïnformeerd worden via e-mail. In dit geval zal de bestelling niet verwerkt worden door Dyson. Indien u al betaald heeft voor de producten, zal Dyson u zo snel mogelijk het volledige bedrag restitueren.
9. Uw consumentenrechten
Dit artikel 9 is alleen van toepassing op consumenten. Uw consumentenrechten inzake terugsturen en restitutie (het herroepingsrecht)
9.1 Het herroepingsrecht houdt in dat u als consument het recht heeft om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te ontbinden. Dyson biedt hiervoor een geprolongeerde termijn van 30 dagen op machines aan. (cosmetische producten en reserveonderdelen en accessoires vallen onder de wettelijke retourtermijn van 14 dagen, zolang ze ongeopend zijn). De herroepingstermijn gaat in op het moment dat uw bestelling wordt geleverd. Voor cosmetische producten geldt een herroepingstermijn van 14 dagen na de dag waarop je bestelling is geleverd en zolang je het product/de producten niet hebt geopend. Zie hiervoor 9.4 en 9.5.
9.2 Als consument mag u het product uitpakken en uitproberen, maar niet meer dan noodzakelijk is om het product te kunnen beoordelen. Als voorbeeld, in het geval van een stofzuiger mag u testen of de zuigkracht naar wens is door hem aan te zetten en op een beperkt gebied uitproberen. Het is echter niet de bedoeling dat u de stofzuiger geheel in gebruik neemt. Indien de producten, in overeenstemming met 9.5, retour komen met zichtbare schade, slijtage of gebruikssporen dan mag Dyson deze in rekening brengen door de schade te verminderen op het aankoopbedrag, in dat geval wordt alleen de restwaarde vergoed. U bent alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg zijn van het gebruik van de goederen, dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en het werking van de goederen vast te stellen.
9.3 Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u Dyson middels een ondubbelzinnige verklaring (per post, e-mail of telefoon) op de hoogte brengen van uw beslissing om de overeenkomst te herroepen. Tevens kunt u dit doen door uw machine te retourneren met behulp van het retourformulier dat bijgevoegd zit bij uw levering. Indien u dit niet heeft ontvangen kunt u het herroepingsformulier hier downloaden.
9.4 Neem in het geval van cosmetische producten contact op met onze Helpdesk via de kanalen vermeld in het gedeelte “Contact”. U ontvangt dan de retourinstructies, inclusief de retourreferentie die u op uw retourzending moet vermelden zodat deze aan uw bestelling kan worden gekoppeld. U kunt de verzending regelen met de vervoerder van uw keuze. Dyson raadt u aan gebruik te maken van een dienst die het mogelijk maakt uw zending te volgen, zodat u een bewijs van aflevering kunt krijgen. Eventuele kosten voor retourzending zijn voor rekening van de klant.
9.5 Wanneer u niet in het bezit bent van een retourformulier, kunt u zelf een schrijven toevoegen aan uw retourzending. Om uw aankoop te kunnen identificeren behoort uw verzoek tot herroeping in ieder geval de volgende informatie te bevatten: het referentienummer (bijvoorbeeld 1-1234567) dat staat op het aankoopbewijs dat u heeft ontvangen en uw volledige achternaam en postcode.
Daarnaast dient uw verzoek te worden voorzien van uw handtekening, de datum dat u het verzoek plaatst en het telefoonnummer waarop u te bereiken bent.
U kunt uw verzoek om gebruik te maken van het herroepingsrecht per email, post of telefoon richten aan onze Helpdesk middels de volgende gegevens:
Telefoonnummer: +31 20 793 1154.
9.6 Om gebruik te maken van het herroepingsrecht wordt u geacht de email of brief tijdig te verzenden naar Dyson op de in artikel 9.5 vermeldde gegevens, in ieder geval voor de laatste dag dat uw herroepingsrecht vervalt. Na ontvangst van uw verzoek om gebruik te maken van het herroepingsrecht ontvangt u van Dyson instructies over het retourneren van de goederen, indien deze niet zijn meegezonden. U dient het geleverde product binnen 14 dagen terug te sturen naar Dyson.
10. 40 dagen proeftermijn
Dyson biedt de mogelijkheid om producten 40 dagen op proef te hebben, ingaande vanaf de dag van ontvangst van het product. Om hier aanspraak op te maken, dient er deel te worden genomen in de ‘Kassa’ voor het Dyson Loyalty Program. Enkel bij deelname aan dit programma, heeft de consument recht op de proefperiode. De proefperiode is geldig op bestellingen die zijn geplaatst vanaf 05-05-2023. Bestellingen die voor deze periode zijn geplaatst, nemen niet deel aan deze proefperiode. Producten die zijn uitgezonderd van de proefperiode zijn cosmetische producten, (reserve)onderdelen en accesoires die los van machines zijn gekocht, en producten voor zakelijke en/of professionele doeleinden.
De koper heeft vanaf het moment van ontvangst van de volledige bestelling en na registratie het recht om de producten 40 dagen uit te proberen. Hierbij mag de koper het product uitproberen, waarbij redelijkerwijs met zorg met het product zal worden omgegaan. Indien het product wordt teruggestuurt tijdens deelname aan de proefperiode, dient het product in de originele verpakking met volledige inhoud te worden geretourneerd. Hiervoor geldt het gebruikelijke retourproces (9.3 t/m 9.6).
11. Levering
11.1 Uw bestelling zal worden voldaan op of omstreeks de verwachte leverdatum zoals aangegeven in de verzendbevestiging, tenzij er sprake is van overmacht (zoals beschreven in artikel 16). Indien er niet aan de verwachte leverdatum kan worden voldaan vanwege overmacht, zal er contact met u worden opgenomen over een aangepaste verwachte leverdatum.
11.2 De bezorging is afgerond na de bezorging van de producten op het door u verstrekte adres.
11.3 Vanaf het moment van bezorging draagt u de verantwoordelijkheid voor de producten.
11.4 Heeft u een verzoek ingediend bij Dyson om uw oude apparaat te recyclen, dan wordt u verzocht om het apparaat zodanig in te pakken dat het geschikt is voor verzending. Voeg hierbij een duidelijk zichtbaar en leesbaar label aan op de verpakking, met de tekst ‘Retour voor recycling’, onder vermelding van uw ordernummer. Dyson kan uw oude apparaat niet meer aan u retourneren nadat het opgehaald is voor recycling.
11.5 Bestellingen op de website worden alleen in Nederland bezorgd. Verzending naar bepaalde gebieden (bijvoorbeeld de Waddeneilanden) kan langer duren dan aangegeven. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dyson, via +31 20 793 1154.
12. Prijs
12.1 De prijzen van de producten worden weergegeven op de website. Dyson neemt alle redelijke maatregelen om er zeker van te zijn dat de prijzen van de producten juist zijn op het moment van publicatie. Indien u desondanks een fout ontdekt in de prijzen van de producten die u heeft besteld, kunt u artikel 12.5 raadplegen voor de consequenties hiervan.
12.2 De prijzen van de producten kunnen van tijd tot tijd veranderen. Deze veranderingen hebben geen betrekking op uw bestelling, wanneer u reeds de verzendbevestiging van ons heeft ontvangen.
12.3 De prijs van een product is inclusief btw tegen het relevante tarief, indien van toepassing.
12.4 De prijs van een product als weergegeven op de website is exclusief verzendkosten. Bestellingen vanaf €25 worden gratis geleverd. Bestellingen die op werkdagen voor 14:00 uur worden geplaatst, worden de volgende werkdag geleverd. Hulpstukken en accessoires kunnen apart worden verzonden en worden binnen 2 werkdagen geleverd. Van tijd tot tijd hanteert Dyson een aangepaste levertijd, dit is met name het geval tijdens feestdagen of wegens andere incidenten. Dit zal op de website worden gecommuniceerd.
12.5 Het is altijd mogelijk dat er, ondanks alle inspanningen en onverminderd hetgeen bepaald in artikel 12.1, een aantal producten verkeerd geprijsd zijn. Indien Dyson een fout ontdekt in de prijs van de producten die u heeft besteld, zal Dyson u over deze onjuiste prijs informeren en krijgt u de keuze om door te gaan met de aankoop van het product tegen de juiste prijs of om uw aankoop te annuleren. Uw bestelling zal niet verwerkt worden tot uw instructies hierover zijn ontvangen. Indien het niet lukt om contact met u te leggen via de door u doorgegeven contactgegevens in het bestelproces, zal Dyson uw bestelling als geannuleerd beschouwen en u hierover schriftelijk informeren. Dyson maakt u er op attent dat er geen verplichting is om de producten aan u te leveren tegen een onjuiste (te lage) prijs, indien de verkeerde prijsstelling op een duidelijke en kenbare vergissing berust en u redelijkerwijs had moeten inzien dat de producten verkeerd geprijsd waren, ongeacht de fase van het bestelproces.
13. Betaling
13.1 Betaling kan geschieden met gebruikmaking van iDeal, Mastercard, Visa, Maestro, American Express, PayPal of Klarna.
13.2 Indien u consument bent, mag u niet in algemene voorwaarden worden verplicht tot vooruitbetaling van meer dan 50% van de aankoopprijs. Wanneer u kiest voor vooruitbetaling op onze website, kunt u geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling, alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
13.3 Bij betaling met creditcard wordt het bedrag ten laste van de kaart pas na levering afgeschreven (betaling achteraf). Bij betaling met iDeal en PayPal wordt het bedrag onmiddellijk bij bevestiging van de bestelling afgeschreven (vooruitbetaling).
13.4 U bent verplicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan ons te melden.
13.5 Indien u als consument niet tijdig aan uw betalingsverplichting(en) voldoet, bent u, nadat u door ons bent gewezen op de te late betaling en wij u een termijn van 14 dagen hebben gegund om alsnog aan uw betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en zijn wij gerechtigd de door ons gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=.
13.6 In samenwerking met Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Zweden, bieden we u de volgende betaalmethode(s) aan. Betaling dient aan Klarna te worden gedaan. U vindt meer informatie in de gebruikersvoorwaarden van Klarna.
Om u de betalingsmogelijkheden van Klarna aan te bieden, geven wij Klarna bepaalde persoonlijke gegevens, zoals contactgegevens en bestelgegevens, door aan Klarna om te beoordelen of u in aanmerking komt voor hun betalingsopties en om de betalingsopties voor u aan te passen.
Uw persoonsgegevens worden door Klarna in overeenstemming met de geldende wet bescherming persoonsgegevens en in overeenstemming met het privacy beleid van Klarna.
14. Aansprakelijkheid van Dyson indien u een zakelijke klant bent.
Dit artikel 14 is alleen van toepassing indien u een zakelijke klant bent
14.1 Dyson levert alleen producten voor intern gebruik voor uw onderneming en u gaat ermee akkoord dat u geen van de producten zult gebruiken voor doorverkoop, verhuur of ander zakelijk gebruik.
14.2 Niettegenstaande de aansprakelijkheid die op grond van de wet niet kan worden uitgesloten, accepteert Dyson onder geen beding enige aansprakelijkheid die voorkomt of gerelateerd is aan een overeenkomst, inclusief nalatigheid, schending van een wettelijke bepaling, of op andere wijze gerelateerd aan de overeenkomst voor:
A. enige gederfde winst, gemiste verkopen, gemiste zakelijke activiteit of winst;
B. verlies of beschadiging van data, informatie of software;
C. verlies van zakelijke kansen;
D. verlies van voorziene besparingen;
E. verlies van goodwill; of
F. enig indirecte of verband houdende verliezen en of indirecte schade.
14.3 Met inachtneming van artikel 14.2 beperkt Dyson haar aansprakelijkheid met betrekking tot deze overeenkomst, op welke wijze dan ook, tot maximaal de aankoopprijs van de producten.
14.4 Tenzij nadrukkelijk opgenomen in de voorwaarden geeft Dyson geen garantie en neemt zij geen verplichtingen op zich met betrekking tot de producten. Iedere garantie of conditie die op grond van wet, regeling of gewoonte van toepassing of geïncorporeerd zou kunnen zijn op/in deze overeenkomst wordt zoveel als wettelijk mogelijk uitgesloten. Dyson is niet verantwoordelijk om er voor te zorgen dat de producten geschikt zijn voor uw doeleneinden.
14.5 Indien Dyson niet voldoet aan deze voorwaarden, zal zij dit proberen te herstellen. Indien herstel niet mogelijk is of niet van verwacht hoeft te worden (bijvoorbeeld na een economische afweging door), is Dyson verantwoordelijk voor het verlies of de schade die u ondervindt als direct gevolg van het schenden van deze voorwaarden door Dyson. Er is sprake van een direct gevolg indien er een duidelijk causaal verband tussen de schending en de schade bestaat.
15. Aansprakelijkheid van Dyson indien u een consument bent
Dit artikel 15 is alleen van toepassing indien u een consument bent
15.1 De Producten zijn slechts geschikt voor huiselijk of anderszins privé gebruik en u gaat ermee akkoord dat u geen van de producten zal gebruiken voor beroepsmatige doorverkoop, verhuur of enig ander zakelijk gebruik.
15.2 Dyson geeft alleen garantie op producten indien dit uitdrukkelijk is opgenomen in deze voorwaarden of wanneer deze wettelijk bepaald zijn, daarbuiten neemt Dyson geen verplichtingen op zich met betrekking tot de producten.
15.3 Indien Dyson niet voldoet aan deze voorwaarden, zal zij dit gebrek proberen te herstellen. Indien herstel niet mogelijk is of niet wordt verwacht (bijvoorbeeld na een economische afweging), is Dyson verantwoordelijk voor het verlies of de schade die u ondervindt als direct gevolg van het schenden van deze voorwaarden. Een direct gevolg betekent een duidelijk causaal verband tussen de schending en de schade.
15.4 Voor zover wettelijk is toegestaan, beperkt Dyson haar aansprakelijkheid met betrekking tot deze overeenkomst, op welke wijze dan ook, tot maximaal de aankoopprijs van de producten en accepteert Dyson geen aansprakelijkheid voor gevolgschade.
15.5 Bovenstaande heeft geen invloed op uw wettelijke rechten als consument. U heeft en behoudt dan ook als consument alle aan u op grond van het toepasselijke dwingendrechtelijke consumentenrecht, waaronder de in boek 7 BW opgenomen regelingen, toekomende rechten en rechtsmiddelen.
16. Overmacht
16.1 Dyson is niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor enige tekortkoming in de nakoming of enige vertraging in de nakoming van de overeenkomst in geval van overmacht.
16.2 Onder overmacht is te verstaan iedere gebeurtenis waar Dyson redelijkerwijs geen invloed op heeft. Dit omvat onder meer, maar is niet beperkt tot, wanprestatie of overmacht van de toeleveranciers van Dyson, stakingen of andere acties in de industrie door derde partijen, burgerlijke onrust, rellen, een invasie, een terroristische aanval of een dreiging daarvan, oorlog of dreiging of voorbereiding daarvan, brand, overstroming of enige andere natuurramp, een storing bij telecommunicatienetwerken of onmogelijkheid van het gebruik van de noodzakelijke vervoermiddelen, maar andere situaties kunnen ook onder overmacht vallen.
16.3 Indien zich een situatie van overmacht zicht voordoet en dit gevolgen heeft voor de nakoming van de overeenkomst
A. zult u hier zo snel mogelijk over geïnformeerd worden; en
B. zal de verplichting van Dyson uit de overeenkomst worden opgeschort en zal de tijd waarbinnen deze zal nagekomen verlengd worden voor de periode waarin de situatie van overmacht gevolgen heeft voor de bezorging van de producten. Dyson zal een nieuwe besteldatum met u overeenkomen wanneer de situatie van overmacht is geëindigd.
17. Communicatie tussen Dyson en u
17.1 Wanneer er in deze voorwaarden gerefereerd wordt naar schriftelijk, wordt hiermee ook via e-mail en andere elektronische communicatie.
17.2 Indien u een consument bent: A. kunt u zich voor het herroepen van de overeenkomst bij Dyson terecht via de in artikel 9.5 opgenomen adressen. Uw herroeping is van kracht vanaf het moment dat u uw brief aan heeft verzonden aan Dyson B.V. Indien u voor enige andere reden contact met ons op wil nemen, kunt u dit doen per post op Dyson B.V., De Ruijterkade 139, 1011 AC te Amsterdam. U kunt ook bellen met onze klantenservice op +31 20 793 1154.
17.3 Indien Dyson contact met u op dient te nemen voor een schriftelijke kennisgeving zal dit via e-mail of per post geschieden, hiervoor worden de gegevens gebruikt die u bij uw bestelling heeft opgegeven.
17.4 Indien u een zakelijke klant bent:
A. dient elke kennisgeving in verband met de overeenkomst, van u aan Dyson, of van Dyson aan u, schriftelijk te geschieden. De schriftelijke kennisgeving zal persoonlijk overhandigd moeten worden, per post (dat de volgende werkdag bezorgd dient te worden) of per e-mail verzonden moeten worden of op de Dyson website geplaatst moeten worden, mits dit op het daarvoor bestemde kanaal gebeurt.
B. een schriftelijke kennisgeving wordt verondersteld te zijn ontvangen: bij persoonlijke overhandiging: op het moment dat het op ons (of uw) kantoor is geregistreerd, indien per post verzonden: uiterlijk op de tweede werkdag na het versturen van het poststuk, indien per e-mail verzonden: uiterlijk de eerste werkdag na het versturen van de e-mail en indien op onze website geplaatst: onmiddellijk, waarbij wordt aangetekend dat een kennisgeving van u aan ons alleen onmiddellijk is ontvangen indien deze kennisgeving tijdens een werkdag en tijdens kantooruren is geplaatst.
18. Andere belangrijke voorwaarden
18.1 Dyson behoudt zich het recht voor om de rechten en verplichtingen voortvloeiend uit enige overeenkomst tussen Dyson en uzelf over te dragen naar een andere organisatie (binnen of buiten de groep van Dysons ondernemingen). Dit heeft geen effect op uw verplichtingen zoals vermeldt in deze verkoopvoorwaarden.
18.2 U mag uw rechten en verplichtingen op grond van een overeenkomst als bedoeld in artikel 18.1 overdragen aan een derde, indien wij daar voorafgaan schriftelijk mee instemmen.
18.3 Een overeenkomst als bedoeld in artikel 18.1 is gesloten tussen Dyson en u. Anders dan op grond van artikel 18.1 en 18.2 kunnen geen andere personen of organisaties aanspraak maken op enige prestatie uit hoofde van deze overeenkomst.
18.4 Voor zover een rechter zou oordelen dat een onderdeel, artikel of lid van een artikel van deze Voorwaarden niet afdwingbaar is, blijven deze Verkoop voorwaarden voor het overige in stand. Wij komen hierbij overeen dat het niet-afdwingbare onderdeel van deze Verkoop voorwaarden zal worden vervangen door een juridisch toegestane bepaling die het doel en de geest van het vervallen onderdeel zo nauwkeurig mogelijk benadert.
18.5 Indien en voor zover wij er niet op aandringen dat u uw verplichtingen onder deze Verkoop voorwaarden nakomt, indien wij onze rechten jegens u niet afdwingen, of indien wij onze rechten vertraagd inroepen, betekent dit niet dat wij afstand hebben gedaan van onze rechten jegens u en betekent dit evenmin dat u niet hoeft te voldoen aan deze verplichtingen. Indien wij geen beroep doen op een verzuim van uw kant, zullen wij dit enkel schriftelijk bevestigen. Een dergelijke schriftelijke kennisgeving betekent niet dat wij geen beroep zullen doen op een mogelijk later verzuim van u.
18.6 Deze overeenkomst is tot stand gekomen op basis van en wordt uitsluitend beheerst door Nederlands recht. Indien u een consument bent, dan geniet u daarenboven altijd de bescherming die het dwingendrechtelijke van toepassing zijnde consumentenrecht u biedt.
18.7 Enig geschil dat voortkomt uit of verband houdt met deze overeenkomst dient exclusief te worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank in Nederland of uitsluitend indien u een consument bent aan de alsdan bevoegde rechter.
19. Klachten en klachten procedure
19.1 Indien je niet tevreden bent met de Dyson service of onze producten en je gelooft dat deze in strijd zijn met de toepasselijke wetgeving, deze gebruiksvoorwaarden of andere regels die verband houden met de betreffende overeenkomst, kun je je klacht bij ons indienen via +31 20 793 1154.
Onze experts zullen eventuele extra informatie opvragen die nodig is om je zaak te identificeren en de achtergrondinformatie ervan te bekijken.
We zullen ons best doen om je klacht te beoordelen en zo snel mogelijk met een oplossing te komen. Tenzij er buitengewone omstandigheden zijn, moeten alle klachten binnen 30 dagen worden opgelost. Als er 30 dagen zijn verstreken en we je zaak niet hebben kunnen oplossen, zullen we je een update geven over de status ervan en eventuele redenen voor de vertraging.
Nadat we je op de hoogte hebben gebracht van de uitkomst van ons besluit, als je niet tevreden bent of het niet eens bent met het resultaat, kun je ons vragen je zaak opnieuw te beoordelen en eventuele aanvullende informatie te verstrekken die je relevant acht voor dit doel.
Je dient de kosten (indien van toepassing) te dragen voor het opstellen en indienen van de klacht. Dyson zal de kosten dragen die verband houden met de afhandeling van de klacht, het onderzoeken van je zaak en het nemen van een beslissing.
19.2 Ben je niet tevreden met de afhandeling van je klacht? Dan kun je deze voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag (www.sgc.nl).
19.3 De Europese Commissie heeft een online platform voor de consument om buitengerechtelijke geschillen aan te geven. Dit kunt u vinden via de volgende link http:/ec.europa.eu/consumers/odr/.
20. Promoties en kortingscodes
20.1 Promoties op onze website zijn vaak van tijdelijke aard. Dyson behoudt zich het recht promoties te beëindigen wanneer zij dit als gepast ziet.
20.2 Bij promoties die snel uitverkopen, kan het zijn dat het desbetreffende artikel uitverkocht is geraakt terwijl u toch de bestelling heeft voltooid. In dat geval kan Dyson niet garanderen dat het desbetreffende artikel nog nageleverd kan worden. Indien het artikel voor nader te bepalen periode uitverkocht zal blijven neemt Dyson contact met u op om dit aan te geven. Indien Dyson een passend alternatief hiervoor ziet, zal dit aanbod aan u gedaan worden.
20.3 Kortingscodes zijn uitsluitend geldig bij online geplaatste bestellingen op de Dyson webshop. De termen kortingscode en actiecode worden door elkaar gebruikt, en in dit artikel refereren beiden naar een voordeel dat te verkrijgen is door het invoeren van een code op de Dyson webshop.
20.4 Acties met kortingscodes gelden niet in combinatie met andere acties en/of kortingen.
20.5 Actiecodes geven u op het moment van bestellen recht op korting op een nieuwe bestelling die u bij Dyson plaatst.
20.6 Indien een kortingscode naar de mening van Dyson niet geldig is voor de geplaatste bestelling, behoudt Dyson zich het recht voor de bestelling te weigeren.
20.7 Dyson behoudt zich het recht voor om bepaalde artikelen uit te sluiten van promoties, dat betekent dat er geen kortingscodes op deze producten kunnen worden toegepast.
20.8 Kortingscodes zijn uitsluitend geldig voor bepaalde producten, zolang de voorraad strekt, en kunnen te allen tijde worden ingetrokken.
20.9 Per bestelling kan slechts één actiecode worden gebruikt.
20.10 Indien een deel van de bestelling wordt geretourneerd, wordt de waarde van de korting die op die bestelling is toegepast evenredig over de goederen verdeeld. De actiekorting kan niet worden gebruikt voor vervangende artikelen: indien de aanbieding nog steeds loopt op het moment dat u een product retourneert, dient u een nieuwe bestelling te plaatsen en de oorspronkelijke kortingscode te gebruiken.
20.11 Wordt een deel van de bestelling geretourneerd, dan wordt de waarde van de kortingscode evenredig over de goederen te worden verdeeld. Het bedrag in contanten dat hoger is dan deze waarde, verminderd met eventueel bij de oorspronkelijke bestelling in rekening gebrachte additionele kosten voor bezorging, cadeauverpakking of dergelijke, worden geretourneerd.
20.12 Indien de aangekondigde actie bij eventueel retourneren niet langer van toepassing is op de bestelling, behoudt Dyson zich het recht de waarde van de aanbieding op de restitutie in mindering te brengen.
20.13 Kortingscodes vertegenwoordigen geen geldwaarde en zijn niet verhandelbaar of inwisselbaar voor geld of anders.
21. Privacybeleid
21.1 Dyson streeft ernaar uw privacy te beschermen in overeenstemming met de wettelijke verplichtingen daartoe. Hiervoor heeft Dyson een Privacybeleid opgesteld (hierna het "Privacybeleid"). Hierin is onder andere toegelicht welke persoonsgegevens Dyson verzamelt, en voor welke doeleinden dit gedaan wordt. Tevens bevat het Privacybeleid informatie met betrekking tot uw correctierecht en recht van verzet.
21.2 Voor meer informatie verwijst Dyson naar het Privacybeleid. Dit Privacybeleid maakt onderdeel uit van deze Algemene Website voorwaarden.
22. Cookies
22.1 Voor meer informatie over het gebruik van cookies door Dyson verwijzen wij u naar het Dyson Cookiebeleid. Het Dyson cookiebeleid maakt onderdeel uit van deze Algemene Websitevoorwaarden.
23. Websites van derden
23.1 Als onderdeel van onze service aan u kan Dyson naar eigen inzicht links aanbieden naar websites van derden, die door derden gebruikt en beheerd worden. Deze websites hebben hun eigen werkwijzen en voorwaarden voor het verzamelen van informatie.
23.2 Dyson is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de manier waarop derden uw persoonsgegevens verwerken, evenals voor de inhoud van hun websites. Wij adviseren u om het privacy beleid van deze websites zorgvuldig door te lezen, waaronder websites die vanaf deze website geopend kunnen worden.
24. Aansprakelijkheid
24.1 Dyson is niet aansprakelijk voor welke schade dan ook die voortvloeit uit of verband houdt met het gebruik, of niet kunnen gebruiken, van de website en/of de inhoud daarvan. Dit is ook van toepassing op websites die op een of andere wijze met de Dyson website zijn verbonden, in het bijzonder door middel van hyperlinks. Deze uitsluiting van aansprakelijkheid geldt voor zowel directe en indirecte schade, en is van toepassing op zowel gebruik als het niet kunnen gebruiken van de website en de verbonden websites.
24.2 De bovenstaande uitsluiting van aansprakelijkheid geldt niet, als de schade het gevolg is van nalatigheid, opzet, bewuste roekeloosheid of grove schuld van Dyson.
25. Intellectuele eigendomsrechten
25.1 Alle (intellectuele) eigendomsrechten op informatie die onderdeel zijn van de website, waaronder in ieder geval begrepen merkrechten, handelsnaamrechten, auteursrechten en rechten op de onderliggende software, berusten te allen tijde bij ons of onze licentiegevers, tenzij anders vermeld.
25.2 Het is niet toegestaan om gebruik te maken van de website op een wijze waardoor er inbreuk wordt gemaakt op eventuele (intellectuele) eigendomsrechten of andere rechten van Dyson.
26. Toepasselijk recht
Op deze Algemene voorwaarden en op elke overeenkomst tussen u en Dyson en is Nederlands recht van toepassing, tenzij nadrukkelijk anders overeengekomen. Enig geschil dat voortkomt uit of op welke wijze dan ook verband houdt met deze Algemene voorwaarden dient exclusief te worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank in Nederland.
26. Geschillencommissie
De Europese Commissie heeft een online platform voor de consument om buitengerechtelijke geschillen aan te geven. Dit kunt u vinden via de volgende link: http://ec.europa.eu/consumers/odr/. U kunt het platform gebruiken om geschillen met Dyson op te lossen.
Algemene voorwaarden Thuiswinkel
Inhoudsopgave:
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 11 - De prijs
Artikel 12 - Nakoming en extra garantie
Artikel 13 - Levering en uitvoering
Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 15 - Betaling
Artikel 16 - Klachtenregeling
Artikel 17 - Geschillen
Artikel 18 - Branchegarantie
Artikel 19 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 20 - Wijziging van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
1. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer;
2. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
3. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
4. Dag: kalenderdag;
5. Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;
6. Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
7. Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel - waaronder ook begrepen e-mail - dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
8. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
9. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van Thuiswinkel.org en producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
10. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
11. Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor herroeping; Bijlage I hoeft niet ter beschikking te worden gesteld als de consument ter zake van zijn bestelling geen herroepingsrecht heeft;
12. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Handelend onder de naam/namen:
Dyson B.V.
Vestigingsadres:
De Ruijterkade 139, 1011AC Amsterdam, Nederland
Bezoekadres:
Koningsplein 12-14, 1017 BB, Amsterdam - Dyson Store
Telefoonnummer: +31 20 793 1154
Bereikbaarheid:
Maandag 12:00 - 18:30
Dinsdag - 11:00 - 18:30
Woensdag - 11:00 - 18:30
Donderdag 11:00 - 21:00
Vrijdag 11:00 - 19:00
Zaterdag 11:00 - 19:00
Zondag 12:00 - 18:00
KvK-nummer: 34111070
Btw-nummer: NL807674205B01
Artikel 3 - Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
Artikel 4 - Het aanbod
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Artikel 5 - De overeenkomst
1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
4. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
5. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
d. de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
f. indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij producten:
1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van 30 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
a. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
b. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
c. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.
Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:
3. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende 30 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
4. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.
Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:
5. Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.
6. Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 30 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer. Indien u dit formulier nodig hebt kunt u het herroepingsformulier hier downloaden.
2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
6. Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
7. De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van stadsverwarming, indien:
a. de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
b. de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
8. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
a. hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
b. hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of
c. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.
9. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
1. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
1. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen
2. Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden aangeboden aan de consument die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten af te nemen;
3. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
4. Pakketreizen als bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkomsten van personenvervoer;
5. Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
6. Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;
7. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
8. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
9. Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
10. Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
11. Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
12. Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
13. Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop;
14. De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.
Artikel 11 - De prijs
1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Artikel 12 - Nakoming overeenkomst en extra garantie
1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
2. Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
Artikel 13 - Levering en uitvoering
1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging:
1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
3. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
a. te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
b. tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
c. altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
Verlenging:
4. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
5. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
6. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
7. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur:
8. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 15 - Betaling
1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund, ingaande de dag na ontvangst van de aanmaning, om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.
Artikel 16 - Klachtenregeling
1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
4. Een klacht over een product, dienst of de service van de ondernemer kan eveneens worden ingediend via een klachtenformulier op de consumentenpagina van de website van Thuiswinkel.org www.thuiswinkel.org. De klacht wordt dan zowel naar de betreffende ondernemer als naar Thuiswinkel.org gestuurd.
5. De consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 17 - Geschillen
1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
2. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde producten en diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna bepaalde, zowel door de consument als de ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl).
3. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de ondernemer heeft voorgelegd.
4. Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet het geschil uiterlijk 12 maanden na de datum waarop de consument de klacht bij de ondernemer indiende, schriftelijk of in een andere door de Commissie te bepalen vorm bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
5. Wanneer de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Bij voorkeur meldt de consument dit eerst aan de ondernemer.
6. Wanneer de ondernemer een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, zal de consument binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of hij zulks ook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door de daartoe bevoegde rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen de termijn van vijf weken, dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.
7. De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2404/thuiswinkel). De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.
8. De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan de ondernemer surseance van betaling is verleend, deze in staat van faillissement is geraakt of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de commissie op de zitting is behandeld en een einduitspraak is gewezen.
9. Indien naast de Geschillencommissie Thuiswinkel een andere erkende of bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) of het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) aangesloten geschillencommissie bevoegd is, is voor geschillen betreffende hoofdzakelijk de methode van verkoop of dienstverlening op afstand de Geschillencommissie Thuiswinkel bij voorkeur bevoegd. Voor alle overige geschillen de andere erkende bij SGC of Kifid aangesloten geschillencommissie.
Artikel 18 - Branchegarantie
1. Thuiswinkel.org staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de Geschillencommissie Thuiswinkel door haar leden, tenzij het lid besluit het bindend advies binnen twee maanden na de verzending ervan ter toetsing aan de rechter voor te leggen. Deze garantstelling herleeft, indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal een bedrag van €10.000,- per bindend advies, wordt dit bedrag door Thuiswinkel.org aan de consument uitgekeerd. Bij bedragen groter dan €10.000,- per bindend advies, wordt €10.000,- uitgekeerd. Voor het meerdere heeft Thuiswinkel.org een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid het bindend advies nakomt.
2. Voor toepassing van deze garantie is vereist dat de consument een schriftelijk beroep hierop doet bij Thuiswinkel.org en dat hij zijn vordering op de ondernemer overdraagt aan Thuiswinkel.org. Indien de vordering op de ondernemer meer bedraagt dan €10.000,-, wordt de consument aangeboden zijn vordering voor zover die boven het bedrag van €10.000,- uitkomt over te dragen aan Thuiswinkel.org, waarna deze organisatie op eigen naam en kosten de betaling daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan de consument.
Artikel 19 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
Artikel 20 - Wijziging van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel
1. Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze op daartoe geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van een aanbod de voor de consument meest gunstige bepaling zal prevaleren.
Thuiswinkel.org
www.thuiswinkel.org
Horaplantsoen 20, 6717 LT Ede
Bijlage 1 - Modelformulier voor herroeping
(dit modelformulier voor herroeping alleen invullen en terugzenden wanneer u de overeenkomst wilt herroepen)
- Aan: Dyson B.V.
De Ruijterkade 139, 1011AC Amsterdam, Nederland
Hierbij meld ik dat ik gebruik wil maken van het recht op herroeping. Dit heeft betrekking op de aankoop van de volgende producten:
- Order nummer:
- Datum van levering:
- Producten:
- Je naam:
- Je adres:
- Telefoonnummer:
- [Handtekening consument(en)] (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)
- [Datum]